Hornet

Hornet si Matei

Glasflügel H 206 Hornet este un planor de simpla comanda din clasa standard (in prezent club) care a fost produs in Germania intre 1974 si 1979, construindu-se in total 89 de exemplare. Este un planor construit in totalitate din fibra de sticla si are un ampenaj in T cu stabilizator si profundor. Planorul este dezvoltat din modelul Club Libelle, diferentele fata de modelul anterior fiind un cockpit reproiectat, mult mai spatios si confortabil chiar si pentru pilotii inalti, trenul de aterizare escamotabil si rezervoarele incluse in aripi pentru maxim 100 kg de balast de apa.

O versiune imbunatatita, H-206 Hornet C, a fost produsa in 1979 si include modificari precum o cupola dintr-o singura bucata produsa initial pentru modelul Mosquito, o crestere a capacitatii rezervoarelor pentru balast de apa la 170 kg. Principala diferenta fata de varianta initiala este folosirea fibrei de carbon la constructia structurii aripilor astfel masa aeronavei scazand considerabil. Au fost construite 12 exemplare cu aceste modificari.

Ca toate planoarele firmei Glasflugel, modelul Hornet include si el urmatoarele solutii tehnice foarte avansate pentru vremea cand a fost construit:

  • Pozitia palonierului ajustabila in timpul zborului, spatarul scaunului pilotului ajustabul in timpul zborului;
  • Conectarea automata a tuturor suprafetelor de comanda, sistem inventat de Glasflugel si utilizat in prezent de  modelele firmei Schemp-Hirth (si nu numai);
  • Conexiuni automate pentru sistemul de balast de apa.
  • Capetele tuturor tijelor si cablurilor ce actioneaza suprafetele de comanda sunt incluse in structura suprafetelor de comanda.Planorul nu are nici un fel de carene suplimentare care sa acopere aceste zone;
  • Mansa de tip paralelogram si trimmer automat care functioneaza prin apasarea unui buton plasat pe mansa;
  • Frana aerodinamica foarte eficienta, de tip flaps. (poate fi folosita doar ca frana aerodinamica).

In 2008, cu acest model de planor, Matthias Sturm a castigat Campionatul Mondial desfasurat la Rieti, Italia (clasa club):

http://www.soaringspot.com/en_gb/30thfai-world-gliding-championships-2008/results/club

De asemenea, la campionatele nationale din Marea Britanie din anul 2015 de la Bicester (clasa club), Will Ellis a reusit sa ocupe prima pozitie cu acest tip de planor:

http://www.soaringspot.com/en_gb/uk-club-nationals-2015-bicester-airfield-2015/results/club/task-9-on-2015-07-19/total

Despre felul cum zboara acest planor putem sintetiza totul astfel: dupa primul start cu acest planor, la coborarea din cockpit, pilotul afiseaza inevitabil pe fata un zambet larg.

Specificatii tehnice:

  • Lungime: 6,4 m
  • Anvergura:15 m
  • Inaltime: 1,4 m
  • Suprafata aripilor: 9,8 m2
  • Masa la gol: 227 kg
  • Masa maxima: 420 kg
  • Viteza maxima: 250 km/h
  • Finete maxima: 38 la 103km/h
  • Infundare minima: 0,60 m/s la 74 km/h